Getuigenis - Interview met student

INTERVIEW

Beschrijf eens hoe je je voelde op school en tijdens de lessen voordat je de diagnose van ADHD kreeg?

Ik dacht daar eigenlijk nooit over na. Ik was gewoon mijzelf. Maar tijdens de lessen had ik weinig concentratie, was ik snel afgeleid, zocht ik steeds iets om mee te prullen. Dromen, aan heel veel denken wat ik op dat moment zou willen doen in plaats van in de klas op eens stoel te zitten. Eigenlijk gewoon uitkijken naar alle dingen die niets met school te maken hadden.

Hoe reageerden andere leerlingen en de leerkrachten dan op jouw gedrag?

De leerlingen vonden dit vaak grappig, vooral wanneer ik uit de lucht kwam vallen met onverwachte linken die niemand anders maakte. Zij begrepen vaak niet van waar deze linken kwamen maar als ik iets hoor, dan denk ik daar meteen over na en leg ik vaak verbindingen met andere dingen.  Bijvoorbeeld als ik het woord ‘pen’ hoor, dan zou ik aan een inktvis denken. ‘Pen, inkt, inktvis, ..’. En dit deden weinig andere leerlingen, zij maakten vaker linken met dingen die rechtstreeks uit de boeken kwamen.

Om te begrijpen ging ik ook vaak diep nadenken en stelde ik veel vragen wat de leerkrachten vaak vervelend vonden. Dan kwam er op mijn rapport te staan dat   ik “teveel vragen” stelde, wat ik eigenaardig vond, zeker in een klas met slechts 3 leerlingen. Maar deze vragen stelde ik omdat ik heel diep over de leerstof   nadacht, vaak te diep voor de leerkrachten, want dit paste niet meer binnen hun    lesvoorbereidingen.

Had je dan het gevoel dat de leerkrachten niet genoeg geduld hadden om dingen uit te leggen?

Soms wel. Andere dingen wisten ze soms ook gewoon niet omdat dit niet op hun papieren stond en ze zo geen vragen verwachtten. Of ze hadden geen zin om op de vragen in te gaan omdat deze van mij kwamen en ik naast de vragen ook wel vaak rumoerig was en andere kon afleiden met mijn gedrag, onbewust ..

Merkte je een verschil in de houding van leerkrachten en leerlingen na de diagnose van ADHD?

Niet echt …

Stel dat je zelf les kon geven, wat zou jij dan meenemen uit je ervaringen om met ADHD’ers om te gaan? Wat missen de leerkrachten nu vaak volgens jou?

Ervaring, inleveingsvermogen en soms ook de goesting denk ik. Maar moest ik zelf les geven denk ik dat het voor mij anders zou zijn. Doordat ik me hierin kan inleven zou ik op een andere manier reageren. Ik denk dat leerkrachten te vaak gefocust zijn op de 50 minuten les geven en wat er in hun voorbereiding staat, zonder ergens dieper op in te gaan. Ze gaan hier weinig flexibel mee om.      Misschien door een gebrek aan passie voor hun job. Wat zeker niet wil zeggen dat alle leerkrachten zo waren.  Zo heb ik ook leerkrachten gehad die door de grote variatie aan werkvormen en interactie in hun lessen mij echt konden motiveren.

 Ik denk dat het grootste probleem voor mij en andere leerlingen met ADHD het             schoolsysteem zelf is. De hele dag achter schoolbanken zitten en altijd moetenluisteren en alles moeten aannemen. Ik zou dan ook liever een onderwijsvorm gehad met proefondervindelijk leren, leren door te doen in verschillende omgevingen, veel minder in hokjes gedeeld. Zo heb ik ooit gekeken voor de Steinerschool maar door omstandigheden was dit helaas niet mogelijk.

Ik kan dan ook zeggen dat ik twee soorten leerkrachten heb ervaren. Die leerkrachten die doen wat in hun jaarboek staat,  aanleren wat leerlingen van een bepaalde leeftijd moeten kunnen. En leerkrachten die hun leerstof linken aan de realiteit en het nut van de leerstof aantonen. Hierdoor geraakte ik ook veel meer gemotiveerd.

En veranderde de situatie thuis?

Door de diagnose van ADHD gingen mensen anders met me om. Ze reageerden vaak minder opvliegend, maakte me op een andere manier attent op mijn drukke gedrag, toonden meer begrip. Maar ik denk ook dat dit komt omdat ik thuis geen medicatie wilde nemen en gewoon mezelf wilde zijn. Dit deed ik enkel bij vakken waar ik me moest concentraten en weinig inlevingsvermogen nodig had zoals wiskunde of chemie. Maar bij bijvoorbeeld een vak als geschiedenis vond ik het nemen van medicatie een remming.

Wat vind je zelf van het ‘label’ ADHD?

 Dat interesseert me eigenlijk weinig. Het hebben van ADHD verandert weinig in mijn leefwereld of gedrag. Het is vooral de maatschappij dat op alles wat psychisch is een negatief label plakt. Als iemand met een gebroken pols naar de dokter gaat vinden ze dat normaal maar als iemand naar de dokter gaat omdat die niet goed kan denken of anders denkt, dan is dat een taboe. Terwijl deze   mensen ook gewoon geholpen moeten worden.

In dat opzicht heb ik door het hebben van ADHD ook een bredere kijk gekregen  op de wereld. Kan ik dingen beter begrijpen. Ik ben dus eigenlijk blij met het hebben van ADHD. Het is een deel van mij, geeft me energie om dingen te doen en anderen te motiveren en de wereld te relativeren. ADHD is in mijn geval een privilege. Het maakt het soms lastig om te studeren maar studeren is dan ook niet     het belangrijkste in mijn leven.

 Iemand die me ook erg helpt bij het studeren en relativeren is “Prince Ea”. In het bijzonder met volgend filmpje.

            


Interview afgenomen bij Yves Jageneau, 20j, student sport en beweging en diagnose ADHD sinds hij 17j was.